Väldoft gör oss snällare

Människor är omedvetet schystare och mer generösa i renluktande miljöer enligt en nyligen publicerad studie. De upptäckte en dramatisk uppförandeförbättring med just ett par små duschar av ett citrusdoftande rengöringsmedel.

Forskarna upptäckte att människor blev nästan dubbelt så ärliga i vällukt. I rum soml uktar fräscht sa sig 22 % vilja donera pengar, medan bara 6% i ett vanligt, och intresset för volontärarbete steg avsevärt i citrusdoft.

– Kort och gott, vår studie visar att moral och renlighet går hand i hand, säger forskaren Adam Galinsky. – Det här ar ett enkelt sätt att få ett bättre uppförande, säger han och tillägger,

– Kan vi få barnen att städa rummet  kanske de också uppför sig rumsrent.

Källa: Brigham Young University

Gissa vad jag köpte när jag var på Lidl idag ? Citrusdoftande rengörningsservetter 😉

2 thoughts on “Väldoft gör oss snällare

  1. Blev nyfiken när jag såg att du kikat in hos mig, så här är jag nu. Och jag säger nog det samma. Jag gillar din blogg jag med. Och jag säger även; Lycka till med att få barnen att uppföra sig rumsrent… 😉

Kommentera

