Seminariedag

Jag är ju egentligen sjukskriven men åkte i alla fall till seminariedagen på rektorsutbildningen idag. Jag är visserligen helt slut men det var en givande och trevlig dag. Det mest givande är utbytet man får med andra kollegor som har samma yrke. Det många av dem påpekar är just att man ibland skulle behöva stöd i sin yrkesutövning och inte alltid vara den som ger stöd. Själv delar jag mitt ledarskap med vår VD men jag ingår också i en chefsgrupp som träffas några gånger per termin. Vi tar upp olika dilemman och ger stöd till varandra.

Idag pratade vi bland annat om ansvaret som en rektor har när det gäller att ge stöd till de elever som har behov av det. Det är ju en sak att utreda och komma fram till att en elev behöver stöd men att sen veta att det stöd  man sätter in är det rätta eller det optimala är inte alltid så lätt. Här efterfrågade vi mer fortbildning och stöd för det är ju ofta så också att man har ekonomiska ramar som inte alltid tillåter det optimala. En sak som i alla fall är väldigt tydlig är att man aldrig kan skylla på de ekonomiska ramarna för att inte sätta in stöd till de elever som behöver det.  I det nya skollagsförslaget finns också ett förslag om att föräldrar eller elever ska kunna överklaga rektors beslut vilket inte varit möjligt tidigare. Allt för att värna elevens rätt till en god utbildning. Jag tycker att det är väldigt positivt om det går igenom för det kan ju också fungera som ett stöd att få ett beslut från överklagande-nämnden för att ha som påtryckning gentemot sin styrelse om man har svårt att få medel till insatserna.

Där avslutar jag min reflektion efter dagens arbetsinsats.

Kommentera

