Hellre ATT än HUR

Läste följande i 4goodbloggen av Emma Phil:

För mig är det sällan motiverande, kreativitetsskapande och tillfredsställande att
fundera ut perfekta idéer, utföra perfekta prestationer eller sätta igång perfekta
projekt. Om de skall bli av skulle jag inte må särskilt bra under tiden. Tanken på
att det kanske fanns ett bättre sätt att göra, tänka eller planera skulle begränsa mig från att sätta igång. Jag vill hellre komma igång och fila på det jag har börjat sätta
mig in i genom att putsa på det och finslipa.

Många frågar hur jag hinner med så mycket i mitt liv. Hellre att än hur är mitt
svar. Jag bjuder hellre in vänner på middag, gör en arbetsuppgift, håller en före-
läsning eller ringer ett samtal än tänker på att detta ska bli perfekt. Perfektdriften
begränsar och sätter käppar i hjulet för den innehåller föreställningar om att det
går att misslyckas. Börja med att rulla cykeln – då är det lättare att styra än att
styra med en käpp i hjulet. Höga prestationskrav är en risk för att inte komma
någonstans.

Undersök hur hellre ATT än HUR kan göra skillnad för dig i ditt liv?

Tål att tänkas på även om jag för tillfället inte drivs särskilt av perfektdriften. Men när jag är på arbetet kan jag nog hamna i detta.


Kommentera

