PERSONAL

Personalen är vår viktigaste resurs. Som ledare har man alltid ögonen på sig.

Det gör det extra viktigt att vara en förebild.Vilket inte alltid är så lätt !

 

 

 

Reflekterar ofta kring mitt ledarskap och är ibland väldigt självkritisk. Som ledare har man ofta visioner om vart man vill nå med sin verksamhet. Men om man inte får med sig personalen eller har personal med förmåga eller kompetens att hänga med så står man sig slätt. Ibland tycker jag att det tas allt för lite egna initiativ till utveckling. Personalen är ofta nöjd som det är. Själv ligger man flera steg framåt och då gäller det att bromsa in lite så att alla hänger med. Det är en svår balansgång för ibland måste man piska på eftersom kraven utifrån är stora att leverera resultat. Drömscenariot för mig skulle vara att jag inspirerar till vidare initiativ och sedan kan coacha kollegan till att fullfölja. Ofta sätter vi igång saker men brister i uppföljningen och upptäcker långt senare att vi inte nått dit vi önskade.

Ibland misslyckas man därför att man i grunden inte delar samma åsikt om vägen till målet. Man vill inte gå in och styra för mycket med risken för att det inte blir någon styrning alls.

Mina värderingar påverkar mig ofta väldigt mycket när jag bedömer en kollegas resultat. När vi inte når varandra så beror det ofta på att vi i grunden inte delar samma värderingar kring den aktuella frågan. Därmed blir inte ambitionen att nå de gemensamma målet lika starkt. Det blir då en fråga om min förmåga som ledare att skaffa mer förståelse för kollegans situation och att därefter hitta ett annat sätt att få han/henne att fortsätta arbeta mot målet. Det är ofta svårt att ändra på människors värderingar det är därför det är så viktig att vi pratar om dem och hur de påverkar vårt arbete.

Kommentera

